עונת החתונות בפתח וזוגות נרגשים ישקיעו ממון רב כדי שיום נישואיהם יהיה מיוחד להם ולאורחיהם. עם זאת, חתונה זה לא פיקניק ועלולים לצוץ מכשולים. בסיוע עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און ממשרד בר-און, כהן, עורכי-דין, גיבשנו מדיריך על נקודות שחשוב לשים לב אליהן לפני שחותמים על חוזים.
אותיות קטנות אל תתפתו "לרפרף" על החוזה שמציג לכם בעל האולם. קראו והבינו היטב את תוכנו לפני שתחתמו, לרבות האותיות הקטנות והמטושטשות בצד. עורכי הדין כהן ובר-און מביאים דוגמה: "באחד המקרים שהגיע לבית משפט לתביעות קטנות נכתב בחוזה באותיות קטנות בצד: חובת תשלום קנס בגין ביטול החוזה". לפי הנוסח, ביטול בכל שלב ומכל סיבה יחייב בקנס. למרות שבני הזוג ביטלו את החוזה כשבועיים לאחר שנחתם וכשמונה חודשים לפני האירוע - הם נאלצו לשלם את מלוא הקנס".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
חתונה שגיא מוקי
חתונה שגיא מוקי
חתונה
(צילום: Your story)
תוכן החוזה הכלל הוא: מה שלא רשום בחוזה - לא קיים! כל מה שסיכמתם עם בעלי האולם צריך להיכלל בחוזה ולהיחתם על ידי שני הצדדים (התפריט שסוכם, הציוד, האביזרים, האטרקציות, מספר המלצרים, סידור החופה, סידורי פרחים, צבע מפות, קישוטי שולחן, שירותי אבטחה וניקיון, סידורי חניה, משקאות, מערכת הגברה וכל פרט אחר שסוכם).
אפשרות לשינוי מיקום אם מדובר בגן אירועים והאירוע אמור להיערך תחת כיפת השמיים, יש לכלול בחוזה סעיף המתייחס לאפשרות של ירידת גשם או פגעי מזג אוויר אחרים. במיוחד אם האירוע מתוכנן לעונות המעבר. יש לסכם מה יהיה הפתרון במקרה זה, והאם תידרשו להוסיף תשלום בגינו.
המחיר כמו בכל חוזה צרכני, אסור לציין את המחיר בדולרים. בנוסף, יש לציין את המחיר הכולל מע"מ. עורכי הדין כהן ובר-און מציינים כי "במקרים רבים בני זוג לוקחים בחשבון במסגרת חישוביהם הכלכליים את מחיר המנה כפי שצוין ללא מע"מ, ומופתעים לגלות שלאחר הוספת המע"מ למחיר המנה במכפלת מספר מנות גבוה - הם חורגים בהרבה מהתקציב אותו לקחו על עצמם. כך למשל, מנה שעלותה 500 שקל במכפלת 200 מנות – הינה הוצאה של 100,000 שקל. אך הוספת המע"מ - עליו בני הזוג אינם מזדכים - מעלה את סכום ההוצאה ל- 117,000 שקל. לכן, עדיף מראש לשים לב האם המחיר הנקוב כולל מע"מ".
רישיון עסק וביטוח בדקו אם לעסק יש רישיון עסק תקף (המותנה באישור מכבי אש, משטרת ישראל, רישוי עסקים ועוד), וכן אישור בדיקה באמצעות ממונה בטיחות. הקפידו שתרשם בחוזה הצהרת בעל העסק, לפיה יש בידיו רישיון תקף ואישור ממונה בטיחות. שימו לב, כאשר בעל האולם מציג את רישיון העסק, כי הרישיון אכן בתוקף. כמו כן, בדקו האם האולם מבוטח. בנוסף, הקפידו שתרשם בחוזה הצהרת בעל האולם בדבר קיומו של ביטוח תקף, הכולל כמובן גם כיסוי ביטוחי לנזקי גוף שייגרם לצד שלישי.
3 צפייה בגלריה
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און
(צילום: צביקה טישלר)
ביטול האירוע עליכם להקפיד שהחוזה יספק מענה לשאלה מה קורה אם תחליטו על ביטול החתונה - בין ביטול האירוע באולם ספציפי ובין ביטול האירוע עצמו. בדקו האם ומתי תצטרכו לשלם קנס? דאגו שיירשם במפורש עד איזה מועד ניתן לבטל ללא קנס, ולאחריו - מהו גובה הקנס (שצריך להיות הגיוני) ובאילו מקרים לא ישולם. בהתאם - יש לכלול הוראות לעניין השבת המקדמה.
באחד המקרים אושפזה הכלה בבית חולים מספר ימים לפני החתונה, ובני הזוג רצו לדחות את החתונה. למרות שמצבה הבריאותי של הכלה היה ידוע לבני הזוג, להם לא טרחו לקבוע בחוזה עם בעל האולם סעד למקרה מעין זה - או לדאוג לפוליסת ביטוח מתאימה - ונאלצו לקיים את האירוע בהתאם לחוזה, למרות מצבה הבריאותי הלא טוב של הכלה ששוחררה מאשפוז יום בלבד לפני החתונה. בנוסף, יש לכלול בחוזה סעיף הקובע מה קורה אם בעל העסק יפר את התחייבויותיו כלפיכם (למשל אם יוצא למקום צו סגירה).
פיצוי מוסכם לרוב, כולל החוזה המוכתב על ידי בעל האולם קביעה על "פיצוי מוסכם" המגיע לעסק במקרה של הפרה על ידי המזמין (הפרה של המזמין יכולה להיות מקרה בו מודיע המזמין על ביטול האירוע, ובעל האולם מפסיד את הסכום שיכול היה לקבל אם האירוע היה מתקיים ). לדברי עוה"ד כהן ובר-און "פעמים רבות 'גובה' בעל העסק את סכום הפיצוי המוסכם מהמקדמה ששילמו לו המזמינים. לעתים, הנטייה של בעל העסק הינה לנקוב בסכום 'פיצוי מוסכם' גבוה במיוחד (יותר 'עונש' על הפרה ופחות פיצוי על הנזק שנגרם לעסק בפועל). כדי להימנע ממצב בו תיאלצו לפנות לבית המשפט בעתירה להפחתת הפיצוי המוסכם, מוטב לנהל משא ומתן ולקבוע סכום פיצוי 'הגיוני', ואולי אף במדרג ביחס למועד ההפרה ומהותה".
פוליסת ביטוח חתונה בדקו אצל חברות הביטוח השונות מהם מסלולי הכיסוי המוצעים על ידן כ"פוליסת ביטוח חתונה", המיועדת לזוגות העומדים להינשא, וחלים על חתונות הנערכות בארץ. לדברי עוה"ד בר-און וכהן "מדובר בכלי יעיל, אשר השימוש בו אינו שכיח במיוחד, למרות שהוא קיים. פוליסת ביטוח חתונה מעניקה כיסוי כספי לחתונות כאשר החתונות מתבטלות עקב אירוע טרגי במשפחה (למשל מות קרוב משפחה מדרגה ראשונה), כוח עליון ועוד.
בהתאם לפוליסה - אם מתבטלת חתונה בשל הסיבות הנקובות בפוליסה, יקבלו בני הזוג החזר כספי בגין הוצאות על אולם, שמלת כלה, עלות צוות צילום וצוות המוזיקה ועוד. בנוסף, הפוליסה מעניקה כיסוי כספי לסיכונים נוספים כדוגמת מחלה פתאומית של בני הזוג, פציעה, תאונות או נזקים בלתי צפויים, פשיטת רגל של בעלי האולם וכן הלאה. כך, לכל הפחות ניתן יהא לקבל החזרים כספיים (בלבד) עבור הוצאות האירוע".
והכי חשוב: בקשו לקבל את נוסח החוזה המוצע על ידי בעל האולם, ולעיין בו בנחת בבית לפני שאתם חותמים עליו. כך ניתן יהיה לקרוא את החוזה באופן מדוקדק, להעיר הערות ולבחון את הפרטים.
3 צפייה בגלריה
די ג'יי
די ג'יי
די ג'יי
(צילום: shutterstock)
הקורונה כנראה מאחורינו. מה חשוב משפטית לזוג המבקש להתחתן ללמוד מתקופת המגפה לגבי הסכנה שבאי קיום אירוע? הקורונה לימדה לקח חשוב מאוד לגבי נסיבות בהן ייאלץ האירוע להתבטל. עו"ד רענן בר-און מציין כי במקום להיכנס לוויכוחים משפטיים לאחר מעשה בשאלה האם הקורונה נחשבת "כוח עליון" או לא - יקפיד מי שעיניו בראשו לכלול בחוזה סעיף בדבר קטגוריות של מקרים בהם לא ניתן יהיה לקיים את האירוע, או לא ניתן יהיה לקיימו במתכונת שתוכננה (יוגבל למספר אורחים צנוע וכן הלאה). עדיף לכלול בחוזה סעיף לעניין פקיעת החיוב החוזי אם אירעו נסיבות שהמזמין לא ידע אותן או לא היה עליו לצפות אותן, או כאשר קיום החוזה במתכונת שסוכמה הינו בלתי אפשרי בשל הנסיבות, או שאפשרי קיומו רק באופן שונה מהותית.
במהלך החתונה שלנו אחד האורחים נפגע כשנפל ברחבה או סבל מקלקול קיבה חמור. מי יפצה את אותו אורח? התשובה לעניין פיצוי אורח שנפגע באירוע הינה ככל מקרה של תביעת נזקי גוף. עו"ד ורד כהן מסבירה כי יש לבדוק מי אחראי לפציעה/מחלה, האם מדובר ברשלנות או הפרת חובה חקוקה, האם יש אשם תורם, האם יש ביטוח, וכן הלאה - ככל תביעה נזקי גוף אחרת.
בחתונה יש כספת אליה יכניסו את המתנות - הכסף והשיקים של האורחים. מי אחראי אם תתבצע גניבה? השאלה היא מי אחראי על הכספת, הצבתה ופיקוח עליה: אם באחריות בני הזוג, אשר העמידו בן משפחה מטעמם כדי לשמור, או אם באחריות האולם, אשר העמיד את הכספת לרשות בני הזוג והעמיד פיקוח עליה. תיתכן אחריות משולבת. בדרך כלל הכספת הינה חלק מהשירות שמעניק האולם, והיא אכן ניצבת בשטחו, ואולם יש לבדוק את העובדות במקרה עצמו.
הזמנו די ג'יי מוכר מראש ושילמנו על החשבון, וביום האירוע הוא טען כי חלה ושלח מחליף שהיה לא לטעמנו. מה הדין? עורכי הדין כהן ובר-און מציינים כי בדרך כלל ההתקשרות עם הדי ג'יי הינה ישירה, ולא כחלק מההתקשרות עם האולם. מדובר בחוזה נפרד בין בני הזוג לבין נותן שירותי המוסיקה, אשר צריך להיבחן בפני עצמו. גם כאן - השאלה מה קובע החוזה עם ספק המוסיקה? האם נקבע מראש מה יקרה אם יחלה ביום האירוע? מחלת נותן שירות איננה דבר בלתי צפוי, וניתן היה להסדיר מראש מה יקרה אם חלילה יחלה. "באחד המקרים בהם טיפלנו, של חתונה בעשירון העליון, חלה ספק המוסיקה והובהל לניתוח אפנדיציט. בחוזה שנערך עימו נקבע מפורשות מה יקרה במידה שייבצר ממנו להגיע לאירוע - סוכמה מראש זהותו של המחליף, אשר 'שריין' את התאריך גם הוא, סוכם מראש מהו הסכום שיופחת מהשכר שסוכם עם הדי. 'יי המקורי - וכמה יקבל המחליף, ובשעת הצורך - עמד סיכום זה והסדיר את יחסי הצדדים".